Obrazovne ustanove Islamske zajednice u Bosni i Hercegovini imaju dugu tradiciju obrazovanja o islamu koja je nastajala i razvijala se u različitim državnopravnim okvirima i kulturnim kontekstima. U vrijeme intenzivnih rasprava o muslimanskom prisustvu u Evropi i debatama o rješavanju muslimanskog pitanja, modelima obrazovanja imama i muslimanskih autoriteta, obrazovne ustanove Islamske zajednice imaju priliku ponuditi vlastiti koncept islamskog obrazovanja utemeljen na sintetičkom i kontekstualnom izučavanju islama.

Sintezom ukupne islamske intelektualne tradicije ponovo će se u islamskim izvorima i tradiciji otkriti autentičan potencijal islamske poruke koji može u savremenom bosanskom i evropskom kontekstu biti ravnopravan i kredibilan sagovornik. S druge strane, islamsko obrazovanje za rad u evropskom kontekstu neminovno, ako hoće biti relevantno, mora staviti u fokus proučavanja ključna pitanja evropskog ambijenta i nuditi na njega zadovoljavajuće odgovore. Poznato je iz kur'anskog teksta da kontekst čak provocira i direktnu Božiju reakciju i intervenciju. U tefsirskoj nauci nalaze se poglavlja o povodima objavljivanja određenih kur'anskih ajeta i sura.

Božija objava ne ignorira kontekst, štaviše pokazuje njegovu veliku važnost. Također, muslimanska intelektualna tradicija baštini praksu primjene vjere u kontekstu. Muslimanski obrazovni sistem već dugo ima neodložnu potrebu da obrazuje i profilira ulemu konteksta, znalce koji uz vjerska znanja posjeduju autoritativno znanje konteksta. U tom pogledu obrazovne ustanove Islamske zajednice trebaju ponuditi vlastiti model utemeljen na svome iskustvu, autentičnom razumijevanju islama i islamske intelektualne tradicije, jer takav model im ne može ponuditi Evropa.

Ovaj rad pledira na razvijanje koncepta koji će umjesto pasivnog prilagođavanja islamskog mišljenja i islama Evropi i iščekivanja evropskih instrukcija biti proaktivni rezultat bosanske muslimanske intelektualne samosvijesti i univerzalne odgovornosti za čovječanstvo. Iz dosadašnje paradigme prilagođavanja potrebno je preći u novu fazu, paradigmu afirmacije i priznavanja.

Ključne riječi: obrazovanje, islamsko obrazovanje, obrazovne ustanove Islamske zajednice, sinteza, sintetički pristup, kontekst, evropski kontekst, ulema-konteksta.