Cilj ovog eseja je raspraviti posebno pitanje mogućeg teorijskog odnosa između modaliteta diskursa qadar/ṣināʿata i drugih “formi umjetnosti”, proširujući prethodne rasprave o onome što je deklarirano ili nazvano “islamska umjetnost” unutar okcidnetalno-vesterniziranih teorijskih stajališta, nasuprot onome što takvi pojmovi mogu sadržavati unutar islamskog civilizacijskog kruga, ili implicirati unutar stručno-akademske kvalifikacije.▼1 Tačnije, želimo prezentirati iskustvo homo islamicusa koje karakterizira simbolična Božja prisutnost, a gdje se dobročinstvo i milosrđe manifestiraju posredstvom mnoštva estetiziranih formi djelanja/ṣināʿata, temeljem mudrosti prisutne u personificiranim uređenim postavkama, koloritu, veličinama i proporcijama kako geometrijskih figura, tako i likova i objekata.
Osim toga, u cilju preciznijeg razumijevanja primordijalnog i suvremenog značenja riječi „umjetnost“, prijeko je potrebno razlikovati suvremenu upotrebu i značenje ovog pojma od njegovog ključnog značenja i smisla koji je tradicionalno nazivan zanatom, vještinom ili umijećem. Za razliku od generirane vesternizacije termina umjetnost na ono što je ars na starolatinskom ili na ono što je na starogrčkom τέχνη ([tehne], ‘umijeće vještine’, ‘zanat’ ali u značenju moć ‘stvaranja’ unaprijed postignutog rezultata svjesno kontroliranim i usmjerenim aktivnostima), arapsko nazivlje zadržava prvobitno tradicionalno značenje u terminu fann s njegovom mogućom aktivacijom u značenju umijeće qadar/ṣināʿata. Fann je upravo umijeće tehne (τέχνη), usredotočeno na vještinu homo islamicusa i općenito na formalnometodološku stranu polja qadar/ṣināʿata pozicioniranog u temelj produktivno-refleksivnog diskursa, kao integralnog dijela islamskog civilizacijskog kruga.
Ključne riječi:qadar/ṣināʿat, fann, umijeće tehne (τέχνη), homo islamicus, mimezis, umjetnost, likovna forma, analogija, Deleuze, Derrida
▼1Akšamija, A. Mehmed. Analiza korištenja terminoloških odrednica ‘umjetnost islama’ i ‘islamska umjetnost’. Illuminatio/ Svjetionik/Almanar, 2020. proljeće; 1(1):42–98; Akšamija, A. Mehmed. QADAR/ṢINĀ´AT – doktrina nazivlja u skladu s islamskim principima o 'umjetnosti'. Illuminatio/Svjetionik/Almanar. 2021. proljeće; 2(1):54–86; Akšamija, A. Mehmed. QADAR/ṢINĀ´AT – karakterizacija nekih suštinskih okcidentalnovesterniziranih pogleda na tradicionalni islamski kreativni izraz. Illuminatio/Svjetionik/Almanar. 2022. proljeće; 3(1):18–76.